Telefon do kliniki:

+48 601 230 555

zadzwoń

Adres:

ul. Kościelna 38, Wołomin

nawiguj
strzałka lewo Wróć do artykułów

Opieka w ciąży

Sport a ciąża.

Jeden z najczęściej powtarzanych mitów na temat ciąży głosi, że w tym okresie kobieta powinna unikać uprawiania sportu. Wiele osób wierzy, że wysiłek fizyczny może być szkodliwy zarówno dla matki, jak i dla rozwijającego się dziecka. Dla kobiet, które kochają sport, już sama myśl o zaprzestaniu swojej pasji na dziewięć miesięcy jest przerażająca. Na szczęście okazuje się, że to właśnie całkowita rezygnacja podczas ciąży nie służy dobrze zdrowiu. Uprawianie sportu przez całe dziewięć miesięcy oczekiwania na dziecko zaleca coraz więcej lekarzy. Nie chodzi bowiem o to, żeby nie ćwiczyć, ale o to, żeby wiedzieć, które ćwiczenia są bezpieczne, które dopuszczane przy spełnieniu odpowiednich warunków, a które niewskazane.

Ćwiczenia nie są zalecane kobietom chorym na cukrzycę, astmę, choroby serca, anemię, niedokrwistość ciężarnych, zapalenie nerek; kobietom, u których występują krwawienia lub plamienia, mających niskie łożysko lub słabą macicę, a także tym, których ciąża jest zagrożona, które wcześniej poroniły lub są w ciąż mnogiej. Pozostałe ciężarne mają do wyboru szereg możliwości takich jak m.in. joga, spacery, ćwiczenia z piłką gimnastyczną, fitness, pilates czy pływanie. Przed podjęciem aktywności fizycznej należy zwrócić się do lekarza prowadzącego ciążę, który pomoże dobrać najbardziej odpowiednie ćwiczenia. Trzeba też pamiętać, że nawet u zdrowych kobiet mogą pojawić się dolegliwości, które są wskazaniem do zaprzestania ćwiczeń, jak również do konsultacji z ginekologiem.

Kobiety, które w czasie ciąży nie zaniedbują aktywności fizycznej, częściej, sprawniej i mniej boleśnie rodzą siłami natury, dzięki dobremu przygotowaniu mięśni krocza i miednicy na ten trudny moment. U takich kobiet rzadziej rozpoznaje się cukrzycę ciążową oraz wysokie ciśnienie tętnicze krwi. Regularne ćwiczenia pomagają przy bólach pleców, zaparciach i obrzękach, korzystnie wpływają na sen, ułatwiają trawienie i mają zbawienne działanie na pracę serca, płuc mięśni oraz stawów, ponadto pozwalają szybciej wrócić do formy po porodzie. Wbrew wszelkim stereotypom rozsądne i uzgodnione wcześniej z lekarzem uprawianie sportu nie zwiększa ryzyka przedwczesnego porodu. Naukowcy nie dostrzegają też istotnych różnic w przypadku noworodków.

Mimo że sprawność fizyczna jest bardzo ważna i umożliwia organizmowi kobiety radzić sobie z dolegliwościami ciążowymi oraz o wiele lepiej znieść poród, nie wolno zapominać o kondycji psychicznej. Sport poprawia samopoczucie i zwiększa świadomość własnego ciała, co ma znaczenie nie tylko w momencie porodu, lecz także na późniejszych etapach życia.

Jednak nie każdy rodzaj aktywności fizycznej jest odpowiedni dla przyszłej mamy. Kobieta w ciąży dla bezpieczeństwa własnego oraz dziecka powinna na ten czas zrezygnować z dyscyplin sportowych, w których istnieje duże ryzyko urazu lub wstrząsu, podobnie jak tych, które mogą doprowadzić do nadmiernego zmęczenia organizmu. Na liście sportów zakazanych znajdują się m.in. jazda konna, sporty zespołowe, jazda na rowerze, jazda na nartach, lekkoatletyka, akrobatyka, aerobik, nurkowanie, surfing, sporty walki, tenis, żeglarstwo i wspinaczka górska.

Zaleca się dużą ostrożność kobietom, które decydują się na pływanie. Mimo że jest to dyscyplina, którą można z powodzeniem uprawiać w ciąży, panie ze skłonnościami do nawracających infekcji dróg moczowych nie powinny jej wybierać. Zakazane jest skakanie do wody. Jeśli chodzi o wybór basenu, najlepiej poszukać takiego, w którym woda jest ozonowana, nie chlorowana.Z kolei sporty takie jak np. bieganie (do 3 km dziennie), lekki taniec, jogging, podnoszenie niewielkich ciężarów – są dozwolone w przypadku kobiet, które uprawiały sport przed zajściem w ciążę. W czasie treningów pamiętajmy o nawodnieniu organizmu oraz spożywaniu lekkiego posiłku przed rozpoczęciem ćwiczeń. W ostatnim trymestrze ciąży nie wolno podejmować zbyt intensywnej aktywności fizycznej, najbezpieczniej wykonywać łagodne ćwiczenia rozciągające i spacerować.

Sport to ważny element życia każdego człowieka, który troszczy się o swoje zdrowie. Ruch pomaga utrzymać wagę ciała na odpowiednim poziomie, poprawia kondycję fizyczną oraz zapobiega wielu ciężkim chorobom takim jak cukrzyca, udar mózgu, choroba niedokrwienna serca, a nawet niektórym nowotworom. Aktywna mama, nie tylko w ciąży, lecz również po niej, to gwarancja wychowania w poszanowaniu zdrowia ciała i duszy.